Menceritakan apa yang diketahui tentang pakaian.
Bersoal jawab mengenai jenis-jenis pakaian.
Membulatkan huruf vokal pada perkataan pakaian.
Membuat corak pakaian menggunakan pelbagai bahan.
Bahasa Inggeris
Listen to words read aloud and circle the picture of words with different sounds.
A child traces body outline of cloths on a piece of paper and names the parts of the body.
Sing the alphabet song.
Help children to write simple words to label a cloths. E.g dress, hat, tie, shoes and socks.
Pendidikan Islam
Menyebut dan menghafaz doa sebelum memakai pakaian.
Bercerita tentang keistimewaan Syurga
Menyatakan perkara-perkara yang Baik dalam Islam. Contoh:- Berpakaian menutup aurat dan pakaian dalam sembahyang.
Pendidikan Moral
Bercerita tentang neraka dan menyatakan perkara yang buruk untuk dielakkan: Contoh:- Siksaan atau balasan bagi orang yang tidak menutup aurat.
Menunjukkan cara menjaga kebersihan diri dan pakaian.
Menggalakkan murid menyiapkan tugasan secara individu seperti membasuh sapu tangan atau mengapur kasut.
Perkembangan Sosio Emosi
Mengadakan Pertandingan melukis pakaian yang tercantik.
Melakonkan cerita rakyat yang berunsurkan sikap positif dan kecindan. Contoh : Cerita Sang Kancil dan Harimau.
Perkembangan Estetika dan Daya Kreativiti
Membuat lipatan pakaian.
Membuat stensil dari pelbagai bahan.
Perkembangan Kognitif
Menyanyi lagu yang berkaitan dengan bilangan seperti “ Pakaian Saya”
Memadan simbol 1 – 5 dengan objek pakaian.
Letakkan 10 objek ke dalam satu kumpulan dan satu objek lagi di sebelah kumpulan itu.
Perkembangan Fizikal
Membuat kolaj pakaian.
Meniti papan imbangan secara individu dan kumpulan.
Membuat carta Harian dari pagi sehingga waktu tidur dan berbual mengenainya.
Bersoal jawab tentang pentingnya menjaga kebersihan pakaian.
Main peranan sebagai Tukang Dobi.
Mencuci pakaian sendiri.
Memadan pakaian mengikut situasi pada gambarajah.
Memastikan setiap peralatan yang digunakan dalam aktiviti P & P dibersihkan sendiri oleh murid.
Galeri Sepanjang Aktiviti
#skmeranekdi💗ku
No comments:
Post a Comment